fbpx

Daudziem koučiem, jo īpaši uzsākot koučinga praksi, šķiet, ka sarunai ir jābūt pozitīvai un klientam no tās jāiziet pacilātam. Tomēr ar koncentrēšanos uz to, lai klients justos labi, nepietiks, ja gribam klientam palīdzēt mainīties.

Tikai atzinība un pozitīvisms ne vienmēr palīdz mainīties. Ja viss, ko dari, ir iedrošini, atbalsti un uzslavē, tas var paildzināt pašnoliegumu, īpaši, ja klientam ir spēcīgs ego. Jūs paliekat klientam ērtajā, zināmajā, bet izvairāties no tā, ko viņš nevēlas redzēt.

Lai efektīvi koučotu, ir jāspēj izaicināt klientu par viņa uzskatiem un domu modeļiem.

Saskaņā ar neirozinātnes pētījumiem smadzenes ir jāuzbudina ar emocijām, piemēram, pārsteigumu, aizkaitinājumu, diskomfortu, pat skumjām, pirms var rasties atklāsme vai jauns skatījums. Vienkāršāk sakot – vajag “caurumu” klienta loģiskajā stāstā.

Kad Tu izaicini klientu izpētīt viņa loģikas nepilnības, uzskatus, kas viņam vairs nekalpo, viņa iedomātos pieņēmumus par nākotni, tiek atklātas viņa stāsta robežas. Un, kad viņa stāsts mainās, mainās arī viņa uzvedība. Viņš sevi un pasauli ap sevi redz citādāk.

Līdz ar to prasme izaicināt klientu ir ļoti nozīmīga. Bet jāatceras, ka empātiska attieksme un labi veidots raports ir pamats tam, lai šis process būtu veiksmīgs. Ir jārada vide, kur klients jūtas psiholoģiski droši, lai strādātu ar izaicinājumu, īpaši tādēļ, ka emocijas liks viņam justies neaizsargātam.

Atceries, ka Tava loma ir “partneris domāšanas procesā”. Tu esi ziņkārīgs un kopā vēlies atklāt, kas notiek šī gudrā, radošā cilvēka ceļā.

Kā tas notiek?

Lai pārbaudītu klienta domas, Tu atspoguļo viņa vārdus, atklāj viņa bailes un šaubas, uzskatus, kas viņam šodien nekalpo, kā arī noskaidro pieņēmumus par nākotni, ko viņš veido.

Redzot sava stāsta puzles gabaliņus, viņš var just nožēlu, dusmas, mulsumu. Ļaujot klientam drošā vidē izjust to, ko viņš jūt, radīsies jaunas iespējas. Un klients izdomās, ko darīt.

Mēs izaicinām, bet neuzspiežam. Izaicināt, nozīmē ļaut klientam apstiprināt, noliegt vai mainīt savu stāstu, viņš saprot, kādas viņa stāsta daļas viņam kalpo un kādas ne.

6 veidi, kā klientu izaicināt koučinga sesijā:
1) Apkopo

“Tad Tu saki, ka…” – apkopo situāciju, problēmu vai rezultātu un būtiskākos faktorus, ko klients minēja, kas apgrūtina viņa rīcību. Klients var piekrist vai labot teikto.

Izmanto klienta vārdus, neanalizē to nozīmi. Bet neatkārto arī pilnīgi visu – tikai galveno ziņu.

2) Izmanto metaforas

Saki to, kas bija pateikts, izmantojot citu kontekstu, bet nezaudējot jēgu.

Piemēram: “Klausoties man rodas sajūta, ka Tu peldi starp haizivīm.”

3) Pasaki kodolīgi

Ieliec klienta stāsta galvenos elementus tikai pāris vārdos.

Tie bieži ir teikuma pēdējie vārdi, ko klients pasaka: “Tas ir tā” vai “Es domāju, ka esmu tāds”. Tad atkārto viņa tikko teikto un pajautā, ko šie vārdi viņam nozīmē.

4) Noskaidro “robežas”

Klienti bieži izsaka, ko vēlas, bet pēc tam paziņo visus iemeslus, kāpēc viņi nevar virzīties uz priekšu.

Uzklausi šos “bet”, pēc tam atgriezieties pie teiktā, kas izskanējis pirms “bet” [robežas], lai noskaidrotu, vai tas mērķis, ko viņš pirms tam izteica, ir tas, ko viņš patiešām vēlas.

5) Noskaidro atšķirības

Atšķirības jeb dažādas iespējas, varianti. Noskaidro, ko viņš ar tām domā vai kura ir vissvarīgākā.

Piemēram. Klients saka, ka ir noguris. Vari jautāt: “Kā tieši (mentāli, fiziski)?”

Klients nosauc vairākus jautājumus, kas tagad ir aktuāli: “Kuru jautājumu vēlies risināt vispirms?”

6) Pēti emocionālās izmaiņas

Tipiskās izmaiņas ir vilcināšanās, novēršanās vai arī klients kļūt skaļāks, kad ir satraukts, vai klusāks, kad ir skumji. Jā, var būt asaras, dusmas.

Nevērtē. Nemēģini labot. Tā vietā saki, ko pamanīji.

Piemēram: “Es pamanīju Tavu aizrautību stāstot par…”; “Runājot par to, kā šis lēmums ietekmēs apkārtējos, tu pieklusi, varbūt kļuvi bēdīgs. Ko tas tev nozīmē?”

Izmantojiet klusumu, ļauj klientam domāt. Iespējams, ka viņam būs nepieciešams nedaudz laika, lai saprastu, par ko ir dusmas, skumjas vai satraukums. Dodiet klientam “telpu”, cik nepieciešama, lai viņš saprastu savas emocijas, lai labāk izprastu pats sevi.

Lai izaicinātu klientu koučinga sarunā var būt nepieciešama drosme. Bet, ja paliksi uzticīgs savam nodomam būt par klienta partneri domāšanā un nemēģināsi viņu vest līdz atbildei, ko vēlies dzirdēt, Tavi novērojumi un jautājumi liks viņam domāt (lai gan reakcija var būt dažāda, esi tam gatavs!).

Uzticies procesam un ļauj apzinātībai veidoties klienta tempā.

____

Materiāli izmantoti no The Coaching Tools Company

____

*Koučinga prasmes un kouča profesiju vari apgūt profesionālā koučinga programmā “Līderis kā koučs” (https://www.bcoach.lv/lv/lideris-ka-koucs/)

Dalīties: