fbpx

Daudziem vadītājiem deleģēšana ir kaut kas tāds, ko viņi zina, ka vajadzētu darīt, bet nedara.

Lai gan pētījumi rāda, ka deleģēšana ir atslēga biznesa izaugsmei un paplašināšanai.

Piemēram, Gullop pētījumā (2015) no 143 CEO, kuru uzņēmumi ir Inc. top 500, redzams, ka veiksmīgāki uzņēmumi ir tie, kuru vada vadītāji efektīvi deleģē, tie kļūst ātrāki, rada lielākus ieņēmumus un vairāk darbavietu.

Lai varētu veiksmīgi un efektīvi deleģēt, vadītājam ir jāizprot, kādēļ viņā ir pretestība. Jāpievērš uzmanība saviem uzskatiem, kas traucē deleģēt.

Bažas aktivizē “emocionālo imūnsistēmu” – cenšas atvairīt bailes, iespējamo pārpūli, kontroles zaudēšanu un vilšanās sajūtu.

Bet, lai sāktu deleģēt ir:
  • jāpievēršas šīm emocijām – kas tās izraisa;
  • jāizaicina savi pieņēmumi par “ja nu…” un
  • jāveic mazi, zema riska deleģēšanas eksperimenti, lai redzētu, vai šie pieņēmumi ir patiesi, vai tie ir tikai drošības meklējumi.
Kāda rīcība veicinās sekmīgu deleģēšanu?

Astoņi ieteikumi no Wharton & Columbia Business School instruktores; Harvard Business Review publicistes un Executive kouča Deboras Rīgelas (Deborah Riegel).

  1. Izvēlies īsto cilvēku.

Kam būtu jāattīsta attiecīgās prasmes?
Kurš jau spēj? Kurš ir gatavs izaicinājumam?
Kurš izrādījis interesi?
Kurš to uztvers kā apbalvojumu?

Izskaidro, kāpēc izvēlējies šo personu.

  1. Skaidri saproti un komunicē, par ko ir atbildīgs cilvēks un cik liela autonomija viņam ir attiecībā pret uzdevumiem, komandu, resursiem, laiku.
  1. Detalizēti un konkrēti apraksti vēlamos rezultātus.

Kādu rezultātu sagaidi (“kas tas ir”).
Kā uzdevums, rezultāts iekļaujas lielākā bildē (“kāpēc mēs to darām”).
Kādi ir panākumu kritēriji (“kā izskatās labi paveikts uzdevums”).

  1. Pārliecinies, ka ir visi nepieciešamie resursi, lai sekmīgi paveiktu uzdevumu.
  1. Nosaki kontrolpunktus, lielos atskaites punktus un laiku atgriezeniski saitei, lai saglabātu līdzsvaru starp mikromenedžmentu un nepietiekamu pārraudzību.
  1. Iedrošini un atbalsti veikt uzticēto jaunā, radošā veidā.
  1. Radi motivējošu vidi.

Veiksmīgi deleģētāji zina, kad uzmundrināt, izmantot koučingu, iejaukties, atkāpties, būt pieejamam un svinēt panākumus.

  1. Atļauj riskēt un pieļaut kļūdas, izmanto tās kā iespējas mācīties, nevis kā pierādījumu, ka nevajadzēja deleģēt.

Deleģēšana palielina iespējas rast resursus, ka vadītāji var koncentrēties uz savām augstākajām prioritātēm, tādējādi attīsta arī savus komandas biedrus un rada pēctecības kultūru.

Dalīties: