Biznesa mērķu vai sagaidāmo rezultātu definēšana ne vienmēr ir viegls process, bet, nenoliedzami, tas ir viens no būtiskākajiem. Strādājot ar dažādiem uzņēmumiem, ir novērojamas trīs populāras tendences:
- uzņēmumi un/vai vadītāji, kuri domā, ka [skaidri] definē mērķus, bet patiesībā to nedara vai rezultāts ir ļoti neskaidrs;
- uzņēmumi un/vai vadītāji definē skaidrus, izmērāmus, racionālus mērķus, bet baidās vai negrib pievienot emocionālos komponentus;
- uzņēmumi un vadītāji, kuri pie mērķiem strādā ietverot gan racionālo, izmērāmo ciparos, gan ietverot emocionālos aspektus.
Pētījumu neesam veikuši, bet mūsu darbības laukā biežāk nonāk tie, kuri skaitāmi pie pirmajām divām tendencēm. Tādēļ šajā rakstā fokusēšos uz to.
Efektīva mērķu formulēšana – SMART
Kopš 1981.gada, kad George T. Doran publicēja SMART pieeju mērķu formulēšanai, tā ļoti daudziem ir palīdzējusi un nesusi panākumus. Tādēļ tā ir arī viena no pamatpieejām, ko izmantojam koučingā.
Specific / Konkrēts un visiem iesaistītajiem saprotams
Measurable / Izmērāms kvantitatīvi un/vai kvalitatīvi, lai skaidri mērāma virzība vai mērķa sasniegšana
Achievable / Sasniedzams, ietekmes zonā konkrētam cilvēkam, kurš par to atbild
Result–oriented / Orientēts uz rezultātu, ņemot vērā pieejamos resursus
Timed / Noteikts laikā, konkrētā termiņā, kad tas jāsasniedz
Laika gaitā SMART pieeja ir piedzīvojusi izmaiņas, bet tās pamatbūtība ir saglabājusies un darbojas arī, ja daži no elementiem tiek definēti mazliet atšķirīgi.
Vairāk par SMART –> SMARTER
Jā, SMART pieeja ir ļoti efektīva, bet, diemžēl, var tikt izmantota raupji un mehāniski. Tādēļ esi vēl gudrāks (“smarter”) un sper nākošo soli, lai padarītu mērķus cilvēcīgākus. Un ne tikai cilvēcīgākus, bet motivējošākus!
Definējot mērķus, pievieno:
+ Energized / Uzlādē – mērķa sasniegšanas process dod enerģiju
Te ir vieta uzdot jautājumu sev un komandai: vai šis mērķis mani/ mūs aizrauj? Kādas emocijas izjūtu, kad domāju par to? Kādas emocijas tas izsauc, ja man … laiku būs uz to jāfokusējas, pie tā jāstrādā? Vai tās ir īstās (lasi “motivējošās”) emocijas, lai sasniegtu šos rezultātus?
Iespējams, būs jāpārformulē mērķis. Vai, ja nav iespējams pārformulēt mērķi, jāpievieno elementi, kas uzlādē.
Mērķis, var būt “pareizs”, bet, ja tas neaizrauj, vai tas ir īstais mērķis?
+ Rewarded / Balva – mērķis ir balva, kuru ļoti gribās iegūt
Ir daudz lielāka iespējamība, ka komanda, kas sasniedz rezultātus, kuri, visiem un katram individuāli, ir vērtīgi, sniedz gandarījumu, vēlēsies atkal panākt ko līdzīgu.
Piebildīšu, ka būtiski var būt arī tas, ka jau strādājot ar mērķiem, vienojaties arī par to, kā svinēsiet un apbalvosiet sevi (papildus mērķim–balvai).
SMARTER un emociju pievienošana biznesa mērķiem, nav stāsts par “baudu katru dienu”, bet stāsts par motivāciju un aizrautību sasniegt ilgtermiņa rezultātus cilvēkiem – taviem darbiniekiem draudzīgā veidā.